Je darmen - Het 2e brein

Gisteren heb ik een mega-interessante lezing bijgewoond tijdens de jaarlijkse terugkomdag van alle Body Mind Release therapeuten. De spreekster was Nienke Gottenbos, oftewel de Poepdokter. Volgens haar is darmflora, leefstijl en voeding de basis van gezondheid. Hier sluit ik me volledig bij aan. Deze 3 pijlers neem ik standaard op in mijn vitaliteitstrajecten, dus je begrijpt dat ik dan ook geboeid naar haar verhaal heb zitten luisteren.

Wist je bijvoorbeeld dat... je darmflora, en hiermee dus ook je spijsvertering, vanaf je 50e jaar achteruit gaat? Dat je dan ineens een biefstuk niet meer goed kunt verteren, heeft een oorzaak waar je nog best wat aan kunt doen. Of nog beter, dit had je jaren geleden mogelijk al kunnen voorkomen met het op peil houden van je darmflora.

Wist je dat… af en toe ziek zijn van de griep juist gezond is? Dan weet je dat je immuunsysteem werkt.

Wist je dat… bepaalde voedselkeuzes vanuit je darmen ontstaan, in plaats vanuit je hersenen? De drang naar zoet kan bijvoorbeeld ontstaan door een gebrek aan bepaalde gezonde bacteriën in je darmen.

En wist je dat... stress de grootste voedingsstoffenvreter is? Dat er hierdoor een gebrek kan ontstaan aan bepaalde belangrijke stofjes (neurotransmitters) en dit kan zorgen voor bijvoorbeeld een slechte nachtrust, besluiteloosheid, vergeetachtigheid, prikkelbaar en zelfs voor een depressie en paniekaanvallen.

Voor een goed immuunsysteem is een gezonde spijsvertering noodzakelijk. Het is dus zeker in deze tijden extra belangrijk om je darmflora op peil te houden.

Wat kun je er nu zelf aan doen? Eet echt puur voedsel en levende bacteriën (zuurkool, probiotica,Kefir, etc.), zorg voor voldoende vitamines en mineralen, verminder stress en beweeg meer (buiten).

Kun je hier wat extra hulp bij gebruiken of wil je testen welke vitamines, mineralen en neurotransmitters uit balans zijn zodat je gerichter aan de slag kunt gaan met je gezonde leefstijl, neem gerust contact met ons op. We helpen je graag!

powered by social2s