EMOTIE ETEN. Waar komt het vandaan?

Van jongs af aan is vaak al geleerd dat eten en emoties samen kunnen gaan: je kreeg een koekje bij pijn, een ijsje bij verdriet of een zakje snoep bij het halen van je zwemdiploma. Nu je volwassen bent kan deze gewoonte, eten als beloning, ontspanning of troost nog steeds een rol spelen.

Onrust, oftewel stress compenseren we vaak met (ongezond) eten en drinken. Als dit jouw enige manier is om met je gevoelens om te gaan, kan dit leiden tot emotie eten of te veel eten.

Beter is om te kijken wat je op zo een moment nu daadwerkelijk nodig hebt. Waar heb je op dat moment een tekort aan? Wat kun je in de plaats van eten en drinken nemen? Bijvoorbeeld een warm bad of massage voor ontspanning, gaan sporten of mediteren, vroeg naar bed bij vermoeidheid, een goed gesprek met een vriend(in) bij verdriet, koop een mooie bos bloemen of een interessant tijdschrift als beloning en vul het zelf maar aan.

 

 

powered by social2s

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur komt, in tegenstelling tot wat we vaak denken, meestal niet van te veel maagzuur, maar eerder van te weinig.

Wanneer er te weinig maagzuur is, blijft het voedsel langer in de maag liggen dan de bedoeling is. Hierdoor ontstaat vaak gasvorming. Tezamen met de voedselbrij drukt dit tegen het sluitklepje van de maag, waardoor er wat van de zure maaginhoud in de slokdarm terecht komt.

Maagzuurremmers zorgen ervoor dat de maag nog minder zuur wordt. Dit helpt dan wel tegen brandend maagzuur, maar zorgt ook voor een minder optimale vertering van voedsel.

Het aanpassen van voeding en leefstijl kunnen de klachten verminderen.

 

 

powered by social2s

 

 

 

Jouw persoonlijke voedingsplan met gezonde heerlijke recepten, advies over bewegen en ontspanning

  • Heb jij al meerdere diëten gevolgd en wil je nu een voedingspatroon wat voor de lange termijn echt werkt?;
  • Wil je op een verantwoorde manier afvallen, zonder honger én zonder jojo-effect?;
  • Heb je last van kwaaltjes zoals minder energie, vermoeidheid, drang naar zoetigheid?,

dan willen wij je graag uitnodigen om te starten met het 8-weken voedingsplan van LEEF! Fit & Gezond.

In 8 weken leren wij je alles over: gezond eten en bewegen, hoe om te gaan met etentjes en feestjes, waar je op dient te letten tijdens het boodschappen doen en hoe om te gaan met je valkuilen. Je zult ervaren hoe makkelijk en lekker gezond kan zijn en hoe je letterlijk en figuurlijk beter in je vel komt te zitten. Alle voedingsmiddelen zijn gewoon in de supermarkt te koop.

 

Vergoedingen voor advies en begeleiding voor gewichtsbeheersing vinden plaats vanuit de aanvullende zorgverzekering. Dit heeft geen invloed op je eigen risico. Kijk op onze site www.leeffitengezond.nl (bij Tarieven) voor de link naar het overzicht van de verschillende zorgverzekeraars en hun vergoedingen. Een verwijzing door een huisarts of andere zorgprofessional is niet nodig.

 

Investering voor het voedingsplan: € 260,00 incl. btw. Start jij in deze maand (oktober '20), dan krijg je gratis een mini blender to-go cadeau, zodat je in een handomdraai een heerlijke smoothie kunt bereiden en kunt meenemen naar je werk of school. Om het je nog makkelijker te maken!

Maar let op! OP=OP en VOL=VOL.

 

Wil je graag eerst nog wat meer informatie, neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

powered by social2s

Je darmen - Het 2e brein

Gisteren heb ik een mega-interessante lezing bijgewoond tijdens de jaarlijkse terugkomdag van alle Body Mind Release therapeuten. De spreekster was Nienke Gottenbos, oftewel de Poepdokter. Volgens haar is darmflora, leefstijl en voeding de basis van gezondheid. Hier sluit ik me volledig bij aan. Deze 3 pijlers neem ik standaard op in mijn vitaliteitstrajecten, dus je begrijpt dat ik dan ook geboeid naar haar verhaal heb zitten luisteren.

Wist je bijvoorbeeld dat... je darmflora, en hiermee dus ook je spijsvertering, vanaf je 50e jaar achteruit gaat? Dat je dan ineens een biefstuk niet meer goed kunt verteren, heeft een oorzaak waar je nog best wat aan kunt doen. Of nog beter, dit had je jaren geleden mogelijk al kunnen voorkomen met het op peil houden van je darmflora.

Wist je dat… af en toe ziek zijn van de griep juist gezond is? Dan weet je dat je immuunsysteem werkt.

Wist je dat… bepaalde voedselkeuzes vanuit je darmen ontstaan, in plaats vanuit je hersenen? De drang naar zoet kan bijvoorbeeld ontstaan door een gebrek aan bepaalde gezonde bacteriën in je darmen.

En wist je dat... stress de grootste voedingsstoffenvreter is? Dat er hierdoor een gebrek kan ontstaan aan bepaalde belangrijke stofjes (neurotransmitters) en dit kan zorgen voor bijvoorbeeld een slechte nachtrust, besluiteloosheid, vergeetachtigheid, prikkelbaar en zelfs voor een depressie en paniekaanvallen.

Voor een goed immuunsysteem is een gezonde spijsvertering noodzakelijk. Het is dus zeker in deze tijden extra belangrijk om je darmflora op peil te houden.

Wat kun je er nu zelf aan doen? Eet echt puur voedsel en levende bacteriën (zuurkool, probiotica,Kefir, etc.), zorg voor voldoende vitamines en mineralen, verminder stress en beweeg meer (buiten).

Kun je hier wat extra hulp bij gebruiken of wil je testen welke vitamines, mineralen en neurotransmitters uit balans zijn zodat je gerichter aan de slag kunt gaan met je gezonde leefstijl, neem gerust contact met ons op. We helpen je graag!

powered by social2s

Stress? Keep calm!

De positieve werking van stress is stress die ons op het juiste moment scherp en alert houdt voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of werkelijk acuut gevaar in het verkeer. Er is niets mis met deze stress, zolang we deze maar afwisselen met perioden van ontspanning.

Echter constante stress vergt veel van ons lichaam. Stress vraagt namelijk altijd om meer energie! Teveel en te lang stress is een aanval op de gezondheid. Gevolgen van overbelasting van het stresssysteem zijn o.a.: moe, opgebrand, sociale problemen, eenzaamheid, verlies van spiermassa en gezonde huid en haren, hardnekkig buikvet, slecht slapen, etc…etc.

Met een gezonde levensstijl kun je er zelf voor zorgen dat je stresssysteem niet wordt overbelast door o.a. zinvol te leven, positief te leven, voldoende rustmomenten in te lassen, voldoende te bewegen en te zorgen voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Een rustmoment kun je al vinden door tussendoor een paar minuten niets te doen, door geen aandacht te schenken aan je constante gedachtestroom. Uit onderzoek is gebleken dat 12 minuten meditatie per dag positieve psychologische veranderingen te weeg brengt zoals meer controle, minder gevoelig voor negatieve prikkels, meer levensdoel en bewustzijn. Vind je het lastig om dit soort rustmomenten te ervaren? Dan kan deze website je wellicht helpen.

powered by social2s

Relax!

Het is altijd wel wat: gezin, werk, geld, je gezondheid.

Inzicht in stress is een belangrijk onderdeel bij het leren beheersen ervan. Dit filmpje laat de effecten zien van stress op je lichaam en geest.

powered by social2s